
8. rész – 18 hónapostól 24 hónapos korig
Nagymozgás, finommozgás
2 évesen gyermekünk egyensúlyát ügyesen megtartva képes labdát elrúgni, eldobni. A lépcsőn kapaszkodva mellélépéssel járni. Tud futni, azaz mozgásának van repülő fázisa, amikor egyik láb sem érinti a talajt. Képes egyhelyben ugrálni és/vagy leugrani pl. egy alacsony szegélyről, alsó lépcsőfokról.
Csavaró mozdulatot is utánoz, kupakot üvegről lecsavar. Szívesen firkál, néha vonalat is húz. Kitartó figyelemmel képes rúdra karikákat, nagyobb fagyöngyöket felfűzni. Magas tornyokat épít.

Kép: REB saját/unsplash
Gondolkodás
Egészséges, jól fejlődő gyermek 2 évesen tornyot épít háromnál több tárgyból, játékból, képes kockákat összetolva egymás mellé „vonatot” készíteni. A helyére tud illeszteni három formát (kör, négyzet, háromszög). Szívesen firkál homokba, porba, papírra – körkörösen vagy vonalakat húzogatva. Képes egyszerre két különféle játékkal játszani, a két tárgyat értelmesen kapcsolja össze (pl. a babáját játékautóba, babakocsiba ülteti, ágyba fekteti, játék járművel szállít valamit stb.). Hangjuk alapján megkülönböztet tárgyakat, ismerős személyeket. Felfedezését már a látása vezérli.
Kommunikációs és nyelvi képességek
Gyermekünk 2 évesen megérti az egyszerű szóbeli, illetve testbeszéddel megmutatott közléseket, kéréseket. Képes az általunk teremtett közös figyelmi helyzetekben bennmaradni akkor is, ha azok egy harmadik tárgyra vagy személyre irányulnak. Két részből álló utasításokat is megért és képes végrehajtani. Legalább 400 szót ismer, melyekből sokat használ is (100-200). De minimum 50 szavas szókincse van: ezekbe beletartoznak a hangutánzók, állathangok és minden, a gyermek által következetesen ugyanarra a dologra használt hangalak. Ezidőtájt jelennek meg a kétszavas, távirati stílusú mondatok.

Kép: REB saját/unsplash
Szocializáció, énfejlődés
A kisgyermekek ekkorra már felismerik a tükörben önmagukat. Elkezdik megnevezni saját cselekvéseit (pl. Tomi eszik.). Megjelennek náluk a másodlagos érzelmek, melyek szocializáció, társadalmi normák által fejlődnek ki. (pl. az öröm – elsődleges érzelem; az ebből kialakuló elégedettség, büszkeség, boldogság – másodlagos érzelem.) Felfigyelnek azokra az eseményekre, melyek a családban, gyerekközösségben uralkodó szokásokat, szabályokat megsértik. Egyre többször és biztosabban utánozzák a felnőttek cselekvéseit. Sőt, a korábban már utánzott cselekvések „mintha-játék” keretében is megjelennek.
Önkiszolgálás
Jól fejlődő gyermek 2 éves korára egyre gyakrabban és biztosabban jelzi, ha pisis, kakis. Képes lenyalni az ajkán maradt ételt. Egy kézzel is tudja tartani a poharat, amikor iszik. A kanalat megfordítás nélkül a szájához tudja vinni, önállóan, egyre tisztábban eszik. Felvesz egyszerű ruhadarabokat, karját be tudja dugni a ruha ujjába. Fürdéskor segít a szappanozásban és a törölközésben.

Kép: REB saját/unsplash
Mikor forduljunk szakemberhez?
Mindenképp jelezzük védőnő, gyerekorvos vagy fejlesztő szakember számára:
- Ha még nem fut, nem ugrál, gyakran elveszti az egyensúlyát, megbotlik. Tart a motorozástól, hintázástól, csúszdázástól.
- Ha nincs legalább 50 szavas aktív szókincse. Különösen intő jel, ha a gyermekünknek a már meglévő szókincse tűnik el.
- Ha a nevére, szólításra nem figyel fel, ha egyszerű kéréseket nem képes teljesíteni.
- Ha nem képes a saját maga választotta játékkal pár percig önállóan és elmélyülten játszani. Ha játéktevékenysége nem mutat túl a játékok pakolgatásán, fizikai tulajdonságaik felfedezésén.
Ebben az időszakban sajnos gyakoriak a felsőlégúti betegségek – különösen közösségbe járó gyermekek körében. Forduljunk gyermekorvoshoz, fül-orr-gégész szakorvoshoz, kérjünk hallásvizsgálatot, ha felmerül, hogy a vírusfertőzések következtében esetleg hallásvesztés alakult ki gyermekünknél.
Farkas Kata
konduktor-gyógypedagógus
gyogypedagogus@rakosmentibolcsodek.hu
Hamarosan érkezünk az 8. résszel, benne a fejlődésmenet következő állomásaival…
*Bölcsődéinkbe 20 hetes kortól várjuk a gyermekeket.