
7. rész – 15 hónapostól 18 hónapos korig
Az egészségesen, jól fejlődő gyermekek másfél éves korára a következő képességek, készségek, ismeretek birtokába jut (kisebb egyéni eltérések természetesen előfordulhatnak)
Nagymozgás
- Támaszkodás és kapaszkodás nélkül leguggol, és ebből a helyzetből fel is tud állni.
- Állásból kapaszkodás nélkül lehajolva felvesz tárgyakat a talajról.
- Álló pozícióból el tud dobni egy labdát.
- Járás közben tárgyat visz vagy húz.
- Hátrafelé és oldalazva is meg tud tenni néhány lépést.
- A lépcsőn kézen fogva közlekedik.
- Bútorról, lépcsőről önállóan lemászik.
Finommotorika
- A kisgyermek szívesen firkál, képes vonalat is húzni.
- Kisebb tárgyat pakol be különféle tartókba. (pl. dobozokba, táskákba, formabedobó, formaillesztő játékot kezd játszani…)
- Mutatóujját teljesen külön képes mozgatni a többi ujjától.
- Több elemből építkezik, egymásra rakja azokat. (pl. építőkockák, nagyméretű legó, Montessori tornyok, -poharak)

Kép: REB saját/pixabay
Látás
- A látása vezérli a felfedezést. Élvezni kezdi a könyvnézegetést, mesélést.
- Pontosan nyúl a kb. fél méterre lévő tárgyakért is.
- Jól észleli a mélységet, térbeli helyzeteket, de ehhez a 2 szem együttes használatára még szüksége van.
- Megkülönbözteti a formákat megkülönböztet (pl. kör, négyzet).
Hallás
- Gyermekünk felismeri a különböző irányból érkező (fentről, háta mögül is) hangok forrását.
- Egyszerű kéréseket ért (megmutat, végrehajt).
- Egyszerű dallamot dúdol (pl. zsipp-zsupp…).

Kép: REB saját/pixabay
Alkalmazkodás, gondolkodás
- Szeret „cipekedni” (pl. kavicsokkal, homokkal telerakott vagy vízzel megtöltött kisvödröt, porszívó csövét, kisseprőt, édesanyja kézitáskáját stb.).
- Utánozza a mindennapokban látott cselekvéseket egy-egy tárggyal, játékkal (pl. törölget, kalapál, porszívózik, kavargat).
- Képeskönyvben vagy újságban ismerős tárgyakra rámutat (pl. kérésre megmutatja a cicát, házat, macit anélkül, hogy a felnőtt segítene).
Kommunikációs és nyelvi képességek
- A kisgyermek adott helyzetben képes kitalálni, hogy a felnőtt mit szeretne közölni vele.
- Megérti, hogy minden tárgynak, jelenségnek neve van.
- A passzív (hallás után felismert) szókincse kétszázhoz közelít.
- Legalább ötvenszavas aktív szókincs a lányok esetében (a fiúk érése ennél lassabb).
- Téri összefüggéseket is megért már az elhangzó utasításokban (pl. Tedd a szék alá a macit!).
- A kimondott szóval egy teljes jelenséget ír le vagy egy egész mondatot jelöl (az „ajtó” szó nemcsak a tárgyat jelzi, hanem az ahhoz kapcsolódó egész gondolatot, pl. hogy becsukódott az ajtó, ki akar menni az ajtón, vagy áll valaki az ajtóban stb.).
- Néhány állandósult szókapcsolatot is kimond (pl. Add ide, Nem kell).

Szocializáció, énfejlődés
- Lassan csökken a szeparációs félelem (szorongás).
- Képes felnőttel való szerepcserére egyszerű játékokban (pl. kukucs, kérem- köszönöm).
- Utánozza a szülő egyszerű háztartási cselekvéseit (pl. lábosban fakanállal kavargat, törölget).
- Ragaszkodik hozzá, hogy bizonyos dolgokat önállóan tegyen meg.
- Felismeri saját testrészeit (legalább hármat), kérésre azonosítja magán a megnevezett testrészeket. (A nagyobb méretű tükörben, vagy diavetítő fényében végzett megfigyelések, játékok jól alakítják a testképet, testtudatot)
Önkiszolgálás
- Ebben a korban már egyre több gyermek jelzi, ha pisis, kakis.
- Darabos ételt rág.
- Kanalat kezd használni étkezéskor, de a javát még etetéssel kapja. Pohárból önállóan iszik.
- Egyszerűen levehető ruhadarabot le tud húzni magáról.
- Fürdetéskor segít, megmossa a pocakját, a fogkefét a fogaihoz illeszti és mozgatja.
Mikor forduljunk szakemberhez?
Mindenképpen jelezzék a gyermekorvosnak, védőnőnek vagy fejlesztő szakembernek:
- ha gyermekük mozgásában (folyamatos járás, irányváltoztatás, leguggolás, felállás, előrehajlás, fel- és lelépés) bizonytalanságot, egyensúlyproblémát tapasztalnak.
- Szintén érdemes segítséget kérni, ha a könyveket, apróbb játékokat túl közelről szemléli gyermekük, vagy távolabbi dolgot, eseményt nem vesz észre, illetve, ha csak erőteljesebb hangra figyel fel.
- Ha gyermekük nehezen vonható be bármiféle utánzásos feladatba, játékba, esetleg bármiféle kölcsönösséget igénylő helyzetbe (pl. kukucs játék, labda-, autógurigatás egymásnak.). Ha játéka nagyon egysíkú. Ha magától mindig ugyanazt a játékot választja, és nem tapasztalják nála az új tárgyak, helyzetek iránti felfedezési, megismerési vágyat.
- Ha hangadásai, szókincse nem gyarapodna, esetleg már meglévő szavai eltűnnének, vagy ha gesztusait, hangját, szavait nem használná kommunikációs szándékkal (jelzésre, kérésre, élménymegosztásra).
Farkas Kata
konduktor-gyógypedagógus
gyogypedagogus@rakosmentibolcsodek.hu
Hamarosan érkezünk az 8. résszel, benne a fejlődésmenet következő állomásaival…
*Bölcsődéinkbe 20 hetes kortól várjuk a gyermekeket.