
5. rész – 9 hónapostól 12 hónapos korig
Kommunikálok, tehát kapok – aktív szókincsfejlődés kezdete
Látás, hallás
Az egészséges, jól fejlődő csecsemő látására jellemző, hogy:
- A távoli tárgyakat is jól látja.
- Észleli téri viszonyokat: távolság, mélység, magasság stb. Képeskönyvet szívesen nézeget.
Hallás:
- Ha a nevén szólítják, akkor odafordulva a kérdező szemébe néz.
- Dallamra, énekre, mondókára ringatózik, ritmikusan mozog.
Ha azt tapasztaljuk, hogy a gyermek a térben nem mer eléggé bátran mozogni, akadály esetén előbb odanyúl, mielőtt továbbmászna, túl közel emeli a tárgyakat, esetleg ráhajol a játékaira, esetleg gyakran nyalogatja is vizuális felfedezés helyett, mindenképpen jelezzük a védőnőnek.
Minden életkorban intő jel, ha a hangzók gyarapodása lelassul, ha a kicsi hangja elszíntelenedik, ha mindig hangosan kommunikál, vagy a hangadása csökken. Az is figyelemfelhívó jel lehet, ha a kicsi nem fordítja fejét a hangosan a szobába belépő személy felé.

Kép: REB saját, pixabay
Értelmi képességek
- Tárolóból játékokat (vagy más tárgyakat) kipakol.
- Egyszerű ok-okozati összefüggéseket átlát. (pl. elejtett, elrejtett tárgy, madzagnál fogva közelebb húzás stb.)
- Kör formát behelyez kör alakú nyílásba.
- Utánozza a látott mozdulatokat (pl. tapsi-tapsi, pá-pá).
- Kérésre ismerős tárgyra mutat.
Ha gyermekünk kérésünkre nem mutat rá ismerős tárgyakra, illetve rámutatással nem próbálja azokat a segítségünkkel megszerezni. Ha leejtett, illetve szeme elől eltűnő tárgyakat nem keresi, ha idegenfélelme még nem alakult ki, kérjük ki szakember tanácsát. Jelezzük orvosnak, szakembernek, ha nevén szólítva arra nem reagál, holott máskor apró neszekre is felfigyel.

Kép: REB saját, pixabay
Kommunikáció, szocializáció
- A gagyogásban az ajakkal képzett mássalhangzók (pl. p, b, m) mellett megjelennek más, például nyelvvel képzettek is (pl. n, t, d, k, g), valamint több magánhangzó.
- Több mint tíz egyszerű tárgyat vagy gyakori cselekvést kifejező szót megért, ezeket rámutatással vagy ránézéssel fejezi ki (passzív szókincs gyarapodása).
- Néhány tárgyat vagy jelenséget hangutánzó szóval nevez meg (pl. hamm-hamm).
- Megjelennek az első kimondott szavak (aktív szókincsfejlődés kezdete).
- Fejrázással vagy a „nem” szóval jelzi, ha nem szeretne, és egyértelmű gesztussal vagy igennel jelzi, ha szeretne valamit.
- Megért gesztusokkal alátámasztott, gyakran használt egyszerű közlést, kérést, utasítást (Gyere ide, Add a kezed, stb.).
- Ha valamit szeretne megkapni, amit nem ér el, akkor mutatóujjával rámutat a tárgyra.
- Egyszerűbb mozdulatokat utánoz.
Amennyiben a kicsinél a gagyogás nem „színesedik gagyogó beszéddé”, vagy elszürkül, mindenképpen célszerű hallásvizsgálatot kérni, mivel ez a hallássérülés jele lehet. A hallókészülék minél korábbi használata sokat javíthat a hallás- és beszédteljesítményen is. Ha keveset gagyog, az még nem feltétlenül jelenti a kortársaitól való lemaradást, mert ilyenkor már megmutatkoznak az egyéni temperamentumbeli különbségek. De azt is meg kell figyelnünk, hogy az általa használt szótagok változnak-e, változatosak-e, vagy mindig ugyanazokat használja.
Önállóság
- Apró falatokat hüvelyk- és mutatóujjával felcsippent és a szájába tesz.
- Megjelenik a harapás és a rágás. Az állkapocs tartása jól kontrollált, mozgása ritmikus.
- Iváskor a poharat döntve megtartja, az ital még mellécsuroghat. Folyamatosan több kortyot képes pohárból inni.
- Öltöztetésnél segít, amikor a kezét a ruha ujjába illesztik, igyekszik átdugni, fölemeli a lábát a cipő, zokni vagy a nadrágszár fölhúzásához.

Kép: REB saját, pixabay
Nagymozgás
- Öltözködésnél segít, kezét, lábát dugja a ruha nyílásaiba.
- Szimmetrikus végtagmozgással mászik.
- Könnyen változtatja testhelyzetét ülés és négykézláb állás között.
- Képes kapaszkodva felállni.
- Bútorok mentén kapaszkodva oldalazva ellépeget.
- Önállóan megáll.
Finommotorika
- Finoman, pontosan nyúl a tárgyakért.
- Apró tárgyakat is felvesz két ujjas csippentő fogással (kenyérfalat, kekszdarab, mazsola, madzag).
- Céltudatosan ejt és dob játékokat.Bepakol nagyobb edénybe kisebb tárgyat.
- Egymásra tesz játékokat.
Kérjük szakember tanácsát, ha gyermekünk egy éves korára még nem mászik szabályosan, illetve bútorokba kapaszkodva nem képes felállni, ha nem alakult ki hüvelyk-mutatóujjas csippentőfogás, ha nem képes mutatóujját a többitől különválasztva tárgyakra, képekre rámutatni.
Farkas Kata
konduktor-gyógypedagógus
rakosmentibolcsodek.hu
Hamarosan érkezünk az 6. résszel, benne a fejlődésmenet következő állomásaival…
*Bölcsődéinkbe 20 hetes kortól várjuk a gyermekeket.