Fejlődésben a legnagyobbak 4. rész – minden amit a bölcsis korosztályról* tudni érdemes

By 2024-12-15Elég jó szülő

4. rész – 6 hónapos kortól 9 hónapos korig
A megismerés és a felismerés öröme

Látás, hallás

  • Gyermekünk 9 hónapos korára leeső játéknak, tárgynak utána néz.
  • Mélységet észlel.
  • Szemével megtanulja letapogatni, megfigyelni az apró részleteket.
  • Már távolra is élesen lát, távolban lévő dolgokat is észrevesz, megfigyel.
  • Megkülönbözteti az ismerős személyek hangját, egyértelműen azt a személyt keresi, akinek a hangját hallja.
  • Nevének hallatán felfigyel.
  • Ismételget szótagokat (pl. ba-ba-ba, ma-ma-ma, te-te-te)

Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy a baba kb. másfél méter távolságból már nem néz ránk, vagy nem jár be nagyobb teret, bár lehetősége lenne rá, vagy pedig nem érdeklődik a tőle távolabb elhelyezett érdekes tárgyak iránt, akkor javasolt szemészeti vizsgálatra vinni.

Ha arra leszünk figyelmesek, hogy hat hónapos kora után bármikor a baba kevesebb hangot ad, vagy ha hosszabb ideig csak a nagyon hangos játékokkal szeret játszani, valamint mindig hangosan jelez, kiabál, akkor egy hallásvizsgálatot érdemes elvégezni. Szintén jelzés értékű lehet, ha nem válik dallamossá a hangja, vagy a hangzói nem gyarapodnak. Ilyenkor gondoljunk a krónikus fülgyulladás lehetőségére is.

Kép: REB saját, pixabay

Kognitív képességek

  • Kialakul a tárgyállandóság. Megkeresi az elrejtett tárgyat.
  • A tárgyakat összefüggésbe hozza egymással úgy, hogy összeütögeti azokat.
  • Kérésre átadja a tárgyat.
  • Kukucs játéknál lehúzza a fejére borított kendőt.
  • A játékot eldobálva várja, hogy visszakapja.
  • Egyszerű mozdulatokat utánoz (dobol, integet, tapsol…)

Jelzésértékű lehet, ha azt vesszük észre, hogy az elejtett játékoknak nem néz utána, nem próbálja meg visszaszerezni azokat, akkor ez annak a jele is lehet, hogy a tárgyak a cselekvés során nem maradnak még meg a baba emlékezetében. Ha elejti, eltűnik, megszűnik létezni számára a tárgy.

Kép: REB saját, pixabay

Beszéd, kommunikáció

  • Szülei, és gyakran látott családtagjai hangját felismeri, tekintetét magabiztosan rájuk szegezi.
  • Megérti és felfigyel az anya, apa, nagyi (vagy ahogy azokat használják) szavakra, maga és testvérei nevére.
  • A beszéd dallama és a mimika alapján képes megérteni a felnőtt szándékát, kérését stb.
  • A gagyogás egyre inkább az anyanyelvre jellemző hangokat tartalmazza.
  • A gagyogást nemcsak a beszédszervek gyakorlásaként, hanem a kommunikációban is használja.
  • Megjelenik a belső érzések, kívánságok egyértelmű kimutatása gesztusokkal (pl. Vegyél fel! Mutatok valamit! Adok valamit! Kérek valamit!).

Amennyiben a baba gőgicsélése egyre monotonabb lesz, vagy a mennyisége erősen csökken, akkor szükséges fül-orr-gégész segítségét kérni, mivel ez hallássérülés jele lehet.

Szintén intő jel, ha hangadásait nem próbálja meg egy másik személy figyelemének felkeltésére, vagy jelzésre használni.

Szocializáció

  • Idegenekkel kezd másként viselkedni, mint az ismerősökkel (pl. tartózkodó, visszahúzódik, bizalmatlanul néz, sírva fakad).
  • Élvezettel nézegeti a tükörképét (pl. a tükröt tapogatja, grimaszol, mosolyog, hangot ad, de még nem ismeri fel saját magát).
  • Elköszönéskor „pápát” int – eleinte csak utánzásképp, később már magától.

Vannak olyan kisgyermekek, akik kevesebb, vannak, akik több társas helyzetet kívánnak, igényelnek, mint kortársaik. Azonban, ha erre a kicsi egyáltalán nem nyitott, vagy egyenesen elkerüli ezeket a kezdeményezéseket, akkor segítségre van szüksége, és érdemes az ennek hátterében húzódó okokat megkeresni. Lehetséges, hogy nem érti ezeket az összefüggéseket, vagy nem érti és éli meg ennek örömteliségét.

Kép: REB saját, pixabay

Nagymozgás

  • Négykézlábra áll és így hintázik előre-hátra.
  • Önállóan kúszik vagy mászik.
  • Mozgékony, nagyon élvezi a helyváltoztatást.
  • Fel tud ülni, és ülésben is biztonságosan játszik, jó az egyensúlya ebben a helyzetben.
  • Öltözködésnél segít, kezét, lábát dugja a ruha nyílásaiba.

Finommanipuláció

  • Célirányosan, pontosan nyúl a tárgyakért, két kezével egyformán ügyes.
  • Két tárgyat is felvesz egyszerre, és azokat össze tudja ütögetni, felszínét letapogatja, ujjait lyukakba, résekbe bedugja.
  • Két-három ujjal csippenteni próbál.
  • Cumisüvegét ivás közben megtartja.

Forduljunk szakemberhez, ha gyermekünk nem kúszik, vagy ha kúszása aszimmetrikus. Ha még nem képes magát négykézláb helyzetben megtartani, és onnan ülő helyzetbe hozni, valamint ülve, két kezét egyforma ügyesen használni.

Farkas Kata
konduktor-gyógypedagógus
rakosmentibolcsodek.hu

Hamarosan érkezünk az 5. résszel, benne a fejlődésmenet következő állomásaival…

*Bölcsődéinkbe 20 hetes kortól várjuk a gyermekeket.