Első találkozás a bölcsődével

Napraforgó Bölcsőde

Mit nyújt a bölcsőde?

  • A szülővel történő fokozatos beszoktatás lehetőséget ad a bölcsődei élet megismeréséhez.
  • A gyermekek ellátását szakképzett kisgyermeknevelők végzik.
  • Életkornak megfelelő, korszerű táplálást nyújtanak, a táplálékallergiás gyermekek étkeztetését is vállalják.
  • A napirend által biztosítva a megfelelő életritmus kialakítását.
  • A szabad levegőn való tartózkodással és alvással elősegíti a gyermek fejlődését.
  • A korai társas kapcsolatok hozzájárulnak az óvodai közösségbe való könnyebb beilleszkedéshez.

Családlátogatás:

A család és a bölcsőde, a szülő, a kisgyermeknevelő és gyermek közti kapcsolat kialakításának egyik fontos színtere. Jó lehetőséget ad az ismerkedésre, a gyermek mélyebb megismerésére az ő biztonságot nyújtó környezetében.

Beszoktatás:

A bölcsődei beszoktatás alatt számítsunk arra, hogy az eddig nyugodt, kedves, nem „anyás”, gyermekünk megváltozhat. Ehhez persze hozzájárulnak az életében amúgy is bekövetkező változások ( az új környezethez, ismeretlen gyermekekhez, felnőttekhez való alkalmazkodás, új szokások, napirend elsajátítása stb.). A közösségben egész nap alkalmazkodnia kell, így estére elfárad és otthon nyugtalanabb lesz.

Ne a beszoktatás előtt pár héttel vagy nappal kezdjék el leszoktatni szoptatásról, cumiról, cumisüvegről a beszoktatásra készülő gyermeket.

Az a célunk, hogy gyermekük az új környezetben is elfogadja az ételt, és az anya jelenléte ne legyen a feltétele annak, hogy eszik-e a pici, vagy sem. A bölcsőde napirendje nem biztos, hogy megegyezik az otthoni napirenddel. Minden kisgyermeknek más-más a ritmusa, ezért érdemes arra odafigyelni, hogy ez az átállás is megtörténjen még a bölcsődei beszoktatás kezdete előtt. Arra törekszünk, hogy a családokkal együttműködve, együtt neveljük a gyermekeket a rendszeresség, a fokozatosság és a pozitív nevelési módszerek alkalmazásával. Gyermekenként változó ütemben, anya-gyermek kapcsolatától függően változhat. A beszoktatás ütemét megszakíthatják betegségek, egyéb tényezők. Ebben az esetben a beszoktatás üteme visszaeshet. A beszoktatás sok türelmet, megértést, együttműködést igényel minden benne részvevőtől.

Mi is a napirend?

A napirendünk a következő:

6.00.- 8.00. Gyermekek érkezése, szabad játék
8.00.- 8.30. Reggeli
8.30.- 10.00. Szabad játék (Időjárástól függően a bölcsőde udvarán.)
10.00.- 10.10.Tízórai
10.10.- 11.30. Szabad játék (Időjárástól függően a bölcsőde udvarán.)
11.30.- 12.00. Ebéd
12.00.- 15.00. Alvásidő
15.00.- 15.30. Uzsonna
15.30.- 18.00. Szabad játék a szülők megérkezéséig. (Időjárástól függően a bölcsőde udvarán, tavasztól őszig)

Az eddig ismertetett napirend kialakításához szükséges tényezőket mi is figyelembe vesszük. Fontos tudnunk a család napirendjét, hogy jobban megértsük a gyermek viselkedését, segítsünk összehangolni az eltérő napirendeket a család és a bölcsőde között. A gyerekek egyéni szükségleteit meg kell ismernünk korosztályok szerint.

Napról- napra ismétlődő, rugalmas rendszer által a gyerekek már előre tudják, hogy melyik napirendi pont következik a másik után. Ezt gyakran ők maguk is el szokták mondani a nap folyamán Pl.: „Ebéd után alszom, felébredek, uzsonnázom és jön értem anya.” A napirend növeli a biztonságérzetüket. Ezen biztonságérzet által a gyermekek érzelmileg kiegyensúlyozottá, stabilabbá válnak. Tehát a családok és a gyermek intézmények életében egyaránt szükséges az állandó napirend kialakítása, mellyel megkönnyítjük, megalapozhatjuk az egészséges életünket.

Bölcsődénkben hat csoport működik, melyből két csoportban sajátos nevelési igényű gyermekek ellátása is folyik.

Fontos számunkra a családias, biztonságos, szeretetteljes légkör megteremtése, hogy a gyerekek jó kedvűen, mosolygósan érkezzenek a bölcsődébe. Tapasztalataink szerint már a legkisebb korosztály érdeklődését is felkeltik a vizuális és művészeti neveléshez kapcsolódó eszközeink.

Célunk a vizuális alkotó tevékenységek (pl. gyurmázás, festés, rajz, vágás, ragasztás) a gyermekek legkedveltebb elfoglaltságai közé tartoznak. E tevékenységek fejlesztik a kézügyességet, a fantáziát, a gondolkodást, az esztétikai érzéket, teret adnak a szabad önkifejezésnek, így nagy személyiségformáló erővel bírnak. Termések-termények felhasználása, valamint a finommanipuláció fejlődését segítő tépés, varrás, apróbb gyöngyök felfűzése. Különböző alkotó tevékenységek során átélt sikerélmény erősíti a gyermekek alkotókedvét egyéni kifejezésmódját. Különböző természetes, újrahasznosított anyagok megismerése.

A gyerekek saját maguk dönthetik el, hogy szeretnének- e az adott tevékenységben részt venni, bekapcsolódni.

Irodalmi nevelés

Céljaink közt szerepel, hogy a lehető legtöbb verssel, mesével, és mondókával színesítve irodalmi élményt nyújtsunk a gyermekek számára. Figyelembe vesszük az adott évszakot és az ünnepet.

Olyan értékes irodalmi alkotásokkal szeretnénk megismertetni a gyermekeket, melyek pozitív élményt adva örömet szereznek, mind e mellett jó hangulatot teremtve segítik az anyanyelvi nevelést, a gyermekek életkorához igazodva. További cél, mintaadás a családok számára is a szórólapok segítségével, lehetőséget nyújtva a kortárs irodalmi alkotások megismerésére, melyhez nagyon sok könyv áll rendelkezésünkre.

Zenei nevelés

Célunk a zenei nevelés során, a gyermek zenei érdeklődésének felkeltése, az éneklés megszerettetése, pozitív élményhez juttattatás. Ez a mindennapok során spontán valósul meg, a gondozási-nevelési helyzetek alkalmával.

Újrahasznosítás

A kisgyermeknevelők tematikus tervekbe beépítik a környezeti neveléssel, fenntarthatóságra neveléssel kapcsolatos elemeket.

A kisgyermeknevelők folyamatosan lehetőséget biztosítanak a gyermekeknek az évszakok váltakozásával járó természeti jelenségek, környezeti ingerek megfigyelésére, megtapasztalására a bölcsőde kertjében való rendszeres játéktevékenység által. Gyűjthetnek leveleket, nagyítóval vizsgálhatják a bogarakat, gondozhatják a növényeket.

A bölcsődei csoportszoba is tanúskodik a környezeti nevelésre való odafigyelésről. A csoportszoba dekorációja is tükrözi a környezettudatos szemléletet, mely megnyilvánul mind témájában, mind a felhasznált (újrahasznosított) anyagokban.

Alma csoport alkotása

Bölcsődénk sajátosságai

Kreatív és tornaszoba, ahol a gyerekek rossz idő esetén tölthetnek el időt a kisgyermeknevelők felügyelete mellett. Valamint itt történnek az egyéni fejlesztések, a sajátos nevelési igényű gyermekek számára, a fejlesztőpedagógus irányításával.

Sószobával is rendelkezünk, melynek használata ősztől-tavaszig történik, figyelembe véve az egyéni igényeket.

Amennyiben tájékoztatónk felkeltette figyelmét, ajánljuk web oldalunk felkeresését.

https://rakosmentibolcsodek.hu/napraforgo-bolcsode/