
Szívet melengető látni, ahogyan a gyermekek elmélyülten játszanak alkotnak. Van néhány tevékenység amelyhez szülői segítségre lehet szükség, legalábbis a kezdeteknél.
Szakértőnk Szabó Krisztina Brigitta bölcsőde pszichológus összegyűjtött 9 remek tippet, hogyan lehet az apróságoknak hatékonyan segíteni szülőként.
Jó játékot, kellemes alkotást!
1. Figyeljük meg a gyermek hangulatát
Akkor ajánljuk fel az irányított játékot vagy foglalkozást, amikor a gyermek kipihent, nem éhes, nem szomjas, tiszta a pelenkája, vagy nagyobb esetén már elintézte a kis- és nagydolgát, egészséges (nem nyűgös, nem fáj semmije, nem lázas), éber és tevékeny.
Ilyenkor a gyerekek sokkal szívesebben vonódnak be a játékba, hiszen testileg jól, komfortosan érzik magukat.

Forrás: Pixabay
2. Válasszunk megfelelő helyet
Találjunk egy kényelmes, elegendő fénnyel rendelkező helyet, ahol a gyermek tevékenykedhet (pl. legyen lehetősége asztalnál ülni).
3. Csökkentsük a zajforrások számát
Mielőtt elkezdenénk, kapcsoljuk ki a TV-t, rádiót, tabletet, stb., forgalmas környéken csukjuk be az ablakot.
Felnőttként a minket körülvevő hangok, zajok jelentős részével nem foglalkozunk, már megszoktuk őket, megtanultuk azokat figyelmen kívül hagyni. A gyerekeknek azonban még nincs birtokában ez a tapasztalat, így nagyon könnyen elterelődik a figyelmük és elveszítik az érdeklődésüket.

Kép: Pixabay
4. Rakjunk rendet, mielőtt belekezdünk
A környezet legyen rendezett. Csak azok az eszközök legyenek elöl, amelyeket aktuálisan használni szeretnénk.
Mindez segíti a gyermek számára a figyelem fenntartását és a játékos feladatvégzést.
5. Készítsük elő a szükséges eszközöket
Készítsük elő az összes eszközt, amire a gyermeknek az adott feladathoz szüksége lehet.
A felkészüléssel a gyermek nem veszíti el az érdeklődését, amíg esetleg vár ránk, hogy odaadjunk neki valamit, amire szüksége lenne.
6. Mutassuk meg, magyarázzuk el
Mutassuk meg neki, és közben röviden, érthetően mondjuk is el, hogy pontosan mit is kell csinálni.
Ilyenkor helyezkedjünk úgy, hogy a gyermek jól láthasson minket (a legjobb szemben). A mozdulataink legyenek pontosak és lassúak. Ismétlés esetén mindig ugyanúgy és ugyanolyan sorrendben mutassuk meg, hogy mit is kell csinálni, így a gyermek le tudja azt utánozni.

Forrás: Pixabay
7. Támogassuk az önálló tevékenységet
Engedjük, hogy csinálja és közben figyeljük őt. Ha elakadna mindig csupán annyi segítséget adjunk, amivel saját maga még pont folytatni tudja a feladatot.
A gyermek sokkal szívesebben vesz részt az irányított játékokban, ha amennyire csak lehet, önállóan tevékenykedhet.
8. Adjunk visszajelzést
Ilyenkor az erőfeszítést vagy a produktumot dicsérjük szóban (pl. Gyönyörű lett! Kiraktad a kirakóst, és milyen sokat játszottál vele!). Így motiváljuk a gyermeket, hogy újra és újra legyen kedve próbálkozni.
9. Legyünk türelmesek és rugalmasak
Ha a gyermek szívesen végzi az adott feladatot, hagyjuk őt tevékenykedni és alkalmanként hibázni. Bízzunk abban, hogy magától is észreveszi a tévedését. Így meg tudjuk állapítani, hogy mire képes a gyermekünk, és mikor igényel segítséget. Amennyiben nehezebben megy a feladat, először szóban segítsük, ha esetleg ez kevés, akkor utána mutassuk meg neki újra.
Ha észrevesszük, hogy már fárad vagy elunja a feladatot, kínáljunk fel neki egy másikat. Amennyiben úgy tűnik, hogy aktuálisan semmi iránt nem érdeklődik, akkor bátran válasszunk másik időpontot, és engedjük el játszani.